Saga Gärde (f. 1979) är regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentära processer. Hon är verksam som frilansande regissör och konstnärlig ledare för scenkonstgruppen Amfi som verkar för att utveckla svensk dramatik. I sitt arbete som regissör väver hon ofta samman dokumentärt material, ljud och musik med nya texter och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. Hon har även iscensatt verk av skilda tonsättare och låtskrivare som Tebogo Monnakgotla och Anna Järvinen. Saga har lång erfarenhet av att leda processer vid beställningar av nya verk. Saga har en bakgrund som skådespelare och har varit verksam på institution, i fria teatergrupper, radio, film och tv sedan år 2000.
Saga är utbildad dokumentärfilmare och har en master från Malmö Teaterhögskola. Efter avslutade studier inom dokumentärfilm på Biskops Arnö folkhögskola och Stockholms dramatiska Teaterhögskola producerade hon tre prisbelönta långfilmsdokumentärer. Hon har en gedigen erfarenhet av filmarbetets alla olika processer och filmmediets unika uttrycksmöjligheter. Dessa erfarenheter ligger till grund för hennes intresse att skapa verkshöjd i arbetet med video i scenkonstproduktioner, vilket hon utforskat sedan 2020.
Under sin master på Teaterhögskolan i Malmö undersökte hon begrepp som composed theatre och har sedan dess utvecklat en metodik kring att situera lyrisk text på scen med dokumentärt material. Slutarbetet Labyrint gjordes i samarbete med poeten Felicia Mulinari och sattes upp på Malmö Stadsteater och vann pris på Scenkonstgalan 2019. Hon har ett flertal samarbeten bakom sig med Athena Farrokhzad. För Sveriges Radio iscensatte hon Farrokhzads debut Vitsvit (2013), monolog Brev till en krigerska (2016) och Krigerska på Backa Teater 2020. Hennes uppsättning på Backa teater i januari 2020 vävde in scener baserat på intervjuer med Backa teaters ensemble och framfördes som en omfattande komposition gjord för 16 looppedaler, ett akvarium, harpa, fiol och åtta skådespelare. Föreställningen hyllades i pressen för sin nyskapande gestaltning och förmåga att beröra på djupet. Deras gemensamma ljudverk De som sår, ett 11‐minuters ljudverk beställt av Malmö Stad och kurerat av Statens Konstråds projekt Konst händer, installerades 2020 vid Rosengård Centrum.
Under 2019 tog Saga initiativet till serien Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik. Amfi är en plattform som ger författare och poeter med en utpräglad litterär stil och praktik, möjlighet att skriva för scen på egna premisser. Medverkande dramatiker har varit Lone Aburas (DK), Balsam Karam, Felicia Mulinari, Christina Ouzounidis, Athena Farrokhzad och Dimen Abdulla. Föreställningarna har hittills spelats på Accelerator i Stockholm, Malmö konsthall, Kulturhuset Stadsteatern, Folkteatern i Göteborg, samt Bergens Dramatikkfestival (NO). Hennes uppsättning av Farrokhzads Moral enligt Medea har gästat Fri scen på Kulturhuset Stadsteatern, Folkteatern Göteborg och Daad galerie i Berlin. Saga Gärde driver Amfi som konstnärlig ledare sedan 2019 och har uppfört bland annat Terroristens kropp av Christina Ouzounidis, Förlustens rumtid av Balsam Karam samt European Standards av Erik Aalto. Hennes senaste uppsättning av Glömskans arkiv på Malmö Konsthall 2023 väckte stor uppmärksamhet och omnämndes i Aftonbladet som ’en poetisk och musikalisk sensation’.